Åbningstider

søndag: 10:00 - 17:00
Fra udstillingen
Foredrag

FLUGT, flygtninge og dansk-tyske interesser

I foredraget fortæller journalist og fhv. chefredaktør Siegfried Matlok bl.a. om sit arbejde med at skaffe tysk støtte til FLUGT.

Pris
Foredrag er gratis for medlemmer af Varde og Ølgod Museumsforeninger. Ikke-medlemmer betaler 75 kr.
Arr. i samarbejde med Varde og Ølgod Folkeuniversitet.
Foredrag

Flygtningespørgsmål og flugt er en del af min egen familiebaggrund og har derfor altid vakt min særlige dansk-tyske interesse. Da jeg i forbindelse med egen bog om besættelsestiden mødte den tidligere tyske Rigsbefuldmægtigede i Danmark, Werner Best, traf jeg en mand, som havde haft afgørende betydning for de tyske flygtningens skæbne i Danmark – og hvis familiemedlemmer i øvrigt efter 1945 også opholdt sig i Oksbøllejren. Derfor har jeg nu igennem flere år støttet Vardemuseernes arbejde med projektet FLUGT – ikke mindst for også at få tysk støtte, hvilket heldigvis lykkedes, men det krævede mere end kun ”Fingerspitzgefühl” i Berlin, Kassel og Kiel. Foredraget kommer også ind på de forskelle, der helt aktuelt findes i Danmark og Tyskland i forbindelse med flygtningespørgsmål og FLUGT.

– Siegfried Matlok, journalist og fhv. chefredaktør

Arr. i samarbejde med Varde og Ølgod Folkeuniversitet.