Åbningstider

søndag: 10:00 - 17:00
lydvandring
Udendørs oplevelse

Lydvandring i den tidligere flygtningelejr

Træd ud af museet, tag dine høretelefoner på og gå igennem tidsportalen. Nu bliver du sluset tilbage til 1946, til dengang der lå en flygtningelejr lige her i Aal Plantage.

Forbered dig på en tidsrejse tilbage til Oksbøllejren 1946

Når du har besøgt udstillingerne inde i museet, fortsætter oplevelsen udendørs. Vi anbefaler, at man medbringer passende fodtøj til gåturen. I perioder med regn og generelt vådt vejr vil dele af ruten været mudret. Særligt på skovstierne kan ruten kræve passende fodtøj til vejrliget. Skovstierne hører under Naturstyrelsen og fremstår derfor som naturlige stier i terrænet – uden særlig belægning eller dræn for at passe på den oprindelige natur.

Din guide tager dig med på en vandring ad lejrens originale stier og veje. En del af ruten følger lejrens gamle hovedgade, Hauptstraβe, og tager dig med på opdagelse til lejrens køkken, værksted og skole. I det fjerne hører du pludselig et teaterorkester øve, og når du kommer nærmere, vil teaterdirektøren byde dig indenfor i det, der i 1946 var Theater Oxbøl. Undervejs på din vandring møder du nogle af lejrens beboere og oplever, hvordan livet i Oksbøllejren var.

lydvandring

Ruten starter med en tidstunnel, der tager dig med tilbage til 1946

I 1946 husede Oksbøllejren danmarkshistoriens største flygtningelejr. I dag er det plantage, men dengang var det en ca. fire kvadratkilometer stor flygtningelejr, og du kommer på turen helt tæt på lejrens historie og de tyske flygtninge. Hvem var de? Hvordan boede de? Hvordan var lejren opbygget? Og hvordan så hverdagen ud for de godt 35.000 tyske flygtninge, der boede her?

Historien fortælles der, hvor den udspillede sig: på de bevarede stier i plantagen. En kombination af radioteater og fysiske installationer i skoven skaber en nærværende oplevelse af livet i lejren. Et stykke lokal og international historie – historien om dengang Oksbøl husede Danmarks største flygtningelejr.

Kort over flygtningelejren
Kort over flygtningelejren. Veje og stier er stadig bevaret i plantagen
Kort over lydvandringen
Kort over ruten gennem plantagen
Installationer på lydvandringen
Installationer i plantagen er med til at underbygge fortællingen
Flugt_drone_Rasmus_Hjortshoej

Besøg FLUGT

Danmarks nye internationale museum for flygtninges historier. Vi glæder os til at se dig.